26 augusti 2010

Okej okej, I'm in. Räkna med mig

Vad pratar jag om, undrar ni nu? Eller, kanske inte. Säger ordet köpstopp er något? Jepp, nu går jag också offentligt ut med ett sådant. Anledning? Mina tre billyhyllor har inte långt till bristningsgräns (med alltför många olästa godingar, ska räkna på det och delge er resultat under köpstoppet). Och den här sommaren har bokfynden fullkomligt regnat över mig (har inte ens vågat dokumentera alla loppisfynd och inköp här på bloggen). Frågan är bara hur länge och om man kanske ska diktera några sköna undantag?! Ska jag tillåta mig lite ljuvlig bokmässeshopping? Fina fynd på loppisar? Boken man väntat på av Louise Boije af Gennäs? Och ooohh..! Hemska tanke som slog mig nu.. Tredje delen av Hungerspelen: Revolt av Suzanne Collins, hur ska det bli med den (om nu köpstoppet sträcker sig över oktober när den släpps på svenska)??
Ja, ni hör ju. Det här är verkligen inte lätt. Vojne vojne..

Äh, jag siktar högt! Inga undantag. Jag får helt enkelt hålla mig undan mina bokfyndsställen. AdLibriskontot får bara ses men inte röras. Bokmässan är än så länge ett osäkert kort, jag kanske inte kommer dit i år och behöver således inte utsätta mig för den frestelsen.

Måste däremot klargöra att fådda böcker är okej! Jag ska nämligen få Oates Lilla himlafågel av mormor. Fina fina mormor.

Inofficiellt började mitt köpstopp (och för den som möjligtvis är nykomling här och har råkat ramla in på min blogg så förtydligar jag att köpstoppet alltså endast gäller böcker. dock icke att förringa! det är nog så svårt att hålla för en bokoman som jag) när jag läste Helenas välformulerade inlägg.
Och hmmm, när var det? 19:e augusti.

Tänka, tänka..

Okej! Vi säger två månader!
Och när det är avklarat (säg 20:e oktober då, för att jag gillar jämna datum för att jag tror att det blir lättare att komma ihåg, plus att mormor fyller år då!) ger jag mig själv en liten paus för utvärdering och eventuellt köp av ovan nämnda Revolt. Och beroende på status: Har jag bokshoppingsuget allan? Dagdrömmar om mina AdLibris-önskelistor? Mardrömmar om överfyllda loppisar där böckerna rasar ner över mig i sin iver att få följa med mig hem? osv osv. Ja, ni hajar.. Är det så illa ställt så måste jag ju för min egen hälsas skull (och loppisböckernas) helt avbryta köpstoppet. Men om boklängtet är hanterbart så kanske kanske man kan våga sig på ett nytt litet löfte.. En månad till? Eller möjligtvis ända till jul (wow!)??

Jag vet att vi är fler i bokbloggarvärlden som har utfärdat köpstopp. Hur går det för er? Och har vi några motvallspersoner som absolut inte är med på noterna? :)

6 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

som tur är finns det bibliotek :)

Pia sa...

Jag gjorde ett köpstopp för ca 1.5 år sedan vilket funkade bra. Jag har spart både mycket pengar och plats i bokhyllan.

För att få mitt boklystne tillfredställt blev jag istället ett inventarie på biblioteket och det är jag fortfarande. När jag kommer in på bibblan så säger bibliotikarierna att är du här nu igen :-).

Nu håller jag inte så hårt på köpstoppet eftersom jag inte är lika köpgalen längre. Nu blir det mest bokköp till dottern.

feuerzeug sa...

Motvalls! Tycker inte om självspäkning och fåniga tidsbestämda regler om mat och inköp eller vad tusan.

Jag kan tänka mig att "se över mina inköp" och kanske bara köpa de viktigaste böckerna, eller de billigaste. Men vaddå köpstopp? Vill jag ha så vill jag ha och har jag pengarna så varför inte. Bättre då att köpa en ny billyhylla så är problemet snabbt ur världen.

Man måste vara en sjuklig bokshoppare om det ska vara någon mening att reglera det så där och även då är det nog bättre att lära sig kontrollera köpandet och dra ner än att sluta helt och gå omkring och lida.

Lisa H sa...

Hanneles bok-paradis: Ja, det är tur det! Älskar bibliotek :) Men det minskar ju dessvärre inte på mina olästa böcker i hyllorna. Och en av tankarna med köpstoppet är ju att få fler av mina egna böcker lästa!

Pia: Vad bra att du fick en bättre nivå på bokshoppandet! :)

Feuerzeug: Haha, "bättre att lära sig kontrollera köpandet och dra ner än att sluta helt och gå omkring och lida".
Nu skrev ju jag mitt inlägg med en stor dos ironi, det är klart jag hade kunnat göra som du föreslår. Men det är väl just det, att jag vill testa mig själv! Se hur mycket själva bokshoppandet egentligen betyder för mig. Och istället för att "dra ner på det" så prövar jag helt drastiskt att sluta. För ett tag.

Och mitt samvete gnager faktiskt lite när jag handlar fler och fler böcker men inte hinner läsa i samma takt..

Kafka på jobbet sa...

Jag fattar inte alls denna märkligt kristna inställning att man ska förvägra sig själv det man mår gott av. Böcker är ju ett rent sjukt billigt nöje jämfört med, ja, det mesta faktiskt. Och när böckerna inte får plats i hyllorna sållar man ut dem man älskar minst och lämnar dem i tvättstugan till andra lässugna. Problemet löst. Köp bara, köp!

Lisa H sa...

Kafka på jobbet: Jag är vanligtvis ingen "förbud-människa" och visst mår man gott av böcker och bokfynd, absolut! Men jag känner nu att jag vill ta ett litet break, inte falla för alla bokshoppingfrestelser. Och som jag skrev till Feuerzeug - istället för att "dra ner på det" så prövar jag helt drastiskt att sluta.

Ser det som ett test. Kan jag motstå mitt bokbegär? :)

Samtidigt är det ett tillfälle för mig att "läsa ikapp" min befintliga bokhylla. Jag shoppar böcker snabbare än jag läser dem och DET i sig gör att jag känner lite stress över alla olästa fina böcker jag har här hemma.

Och självklart gör jag en gallring då och då och ger bort så att någon annan kanske hittar en ny favoritbok :)

Det är lite kul att vi bokbloggare verkligen är två läger med en skarp gräns när det gäller det här med bokköpsstopp. Antingen är man för eller emot, inte så mycket däremellan. :)