25 november 2010

Min alldeles egna utmaning > 25 böcker

På min Läst -09-lista har 25 böcker förärats varsin plats.

Jag ligger hopplöst efter (och kommer alltid så göra) de flesta av er andra snabbläsande, bokslukande bokbloggare, så tresiffrigt finns inte i min värld.. Men åh, vilken svindlande tanke! Häftigt! Jag är så imponerad :) Självklart så vet jag att det inte är en tävling, har inte varit hittills i alla fall (vi bokbloggare brukar ju istället hålla på och gruppkramas :P tänker på den här gamla diskussionen). Men jag kan ju utmana mig själv! Tänk om jag skulle kunna klå 25 stycken böcker i år!? Om än bara med en ynka liten enda..!? Som en liten sporre att läsa läsa läsa - och att få se siffrorna stiga :)


Kanske lite klantigt och sent påtänkt att kicka igång en sådan här utmaning på den här sidan av året, haha. Men men. jag har liksom inte kommit mig för att räkna så noggrant tidigare. Hittills i år har jag läst 21 böcker. Goin' on 22 (Suuuugaar, den evighetslånga teeegelsteeenen). Det borde gå att klämma tre till innan nyår. Jag får bara se till att välja böcker med omsorg så att siffrorna ler mot mig vid årsskiftet.. ;)


För ni statistik över era bokår? Försöker ni också medvetet slå några slags rekord? :D

18 kommentarer:

It's all about Books/Bokbloggen sa...

You can do it! :)

Jag har faktiskt tänkt likadant just i år, och jag vet att detta blir mitt rekord år. Jag satsar på 8o och ligger på 73 nu. Lite stressigt, men kul. Jag har fört statistik över lästa böcker i 10-15 år; först i dagböcker, och nu på Bok.nu samt Boktipset.se.

Helena sa...

Jag kan inte säga att jag för statistik men igår räknade jag faktiskt igenom min lästlista för i år och kom fram till att jag läst 100 böcker än så länge. Så jag tillhör alltså de där tresiffriga nu :) Mitt mål vid årets början vara att hinna/orka läsa en bok i veckan och det har jag ju uppnått iaf. Inför 2011 tänker jag nog inte ha någon målsättning men det finns ju en del böcker jag gärna skulle vilja läsa förstås...

Lisa H sa...

It's all about books: Tack för pepp! :)

Wow! Även om jag vet att 80 inte är tresiffrigt så är det faktiskt väääldigt många böcker i min värld - I'm impressed! Du kommer klara det! :)

Och så himla härligt och kul att du fört lässtatistik i SÅ många år! Imponerande det också! (det blev många utropstecken här idag, haha)

Lisa H sa...

Helena: Så, tresiffrigt it is, alltså. Bara sådär..!? Ja, jag är som sagt väldigt imponerad av er.. :D

Har du haft ungefär samma lästakt i flera år? Alltid, kanske? Eller har det eskalerat i och med bokbloggandet? Berätta! :)

Zachan sa...

Jag har börjat föra boklogg (eller "läst-lista") i år. Förra året läste jag ca 15 böcker. I år ligger jag nu på 57. Så jag har inte riktigt börjat försöka slå mig själv. Men till nästa år siktar jag mot 90 böcker, det borde jag klara om jag håller ungefär samma lästakt som jag haft sedan sommaren.

Vixxtoria sa...

Det här är en komplicerad fråga, egentligen.

Det viktigaste är ju att man läser och har nöje av det, inte hur många böcker man hinner läsa. Och vad betyder "hinner läsa"? Man kanske hinner tänka mycket mer på en och samma bok i stället, om man läser den under lång tid, och på så sätt blir läsupplevelsen desto större.

Den enda anledningen till att vilja läsa många (fler) böcker (än vad man hinner läsa) är, som jag ser det, att det finns många bra böcker som man vill hinna ta sig igenom innan man dör.

Fast det mest komplicerade med frågan är väl att det här är ett teoretiskt resonemang, alltihop ;-)

Lisa H sa...

Zachan: Vilken skillnad! 15 mot hittills 57! Ja, jag tror till och med du kan sikta på tresiffrigt om du vill nästa år :)

Men som sagt, siffror säger ju egentligen inte så mycket om själva läsningen. (som Vixxtoria klokt formulerar i sin kommentar)

Själv har jag nog ungefär samma lästakt nu med bokblogg (/lässtatistik) som innan jag startade bloggen.

Lisa H sa...

Vixxtoria: Huvudet på spiken! Mina största läsupplevelser och minnen av böcker som hänger kvar är nog de som jag lite "tragglat mig igenom", som jag läst långsamt och haft lite motstånd med. Eller så är det kanske bara glädjen av att ha kommit igenom dem som sitter kvar i minnet, haha.

Jo, siffrorna i sig är väl en bisak egentligen. Grejen är ju att man vill hinna läsa så många böcker som möjligt så att man hinner få så många härliga läsupplevelser som möjligt innan man vandrar vidare, så att säga. :)

jennifer sa...

jag har hittills läst 30 böcker iår, har en bok där jag skrivit upp alla jag har läst + mitt betyg om dem.
det är första året jag gör detta men framöver ska detta bli en vana och jag kommer antagligen försöka slå årets antal lästa böcker nästa år!

Lisa H sa...

Jennifer: Fint! Ska bli kul att följa din läsning i din blogg :)

Lyrans Noblesser sa...

Hör nu Vixxtoria, du vet mycket väl att det visst handlar om vem som läst mest, och jag vann över dig i fjol. Hehe!

Nej, allvarligt talat handlar det ju om att läsa bäst böcker :-)

Bokbrus sa...

Jag har satt målet på 100 recenserade böcker sedan starten av bloggen sista mars. Men då har jag några recensioner skrivna av gästbloggare, kanske 5, men resten har/är det tänkt att jag ska läsa själv. Har nu dryga 90 så det kan gå :-)

Lisa H sa...

Lyrans Noblesser: Hehe, vad skådar mitt norra öga? En intern bokläsefajt!? Så uppfriskande! ;)

Lisa H sa...

Bokbrus: Ojoj, 100 - sen sista mars! Du ligger inte på latsidan hör jag :) Kan tänka mig att du siktar på ännu fler nästa år då!?

Vixxtoria sa...

Lyran: Du såg väl min brasklapp om att det hela var ett teoretiskt resonemang? :-D

Hur går det för dig i år, förresten? Kan jag fira nyår som normala människor den här gången, eller måste jag hetsläsa pixiböcker?

Ariel sa...

Tack för titten!

Jag har snarare ambitionen att lugna ner mig lite. Eftersom jag ofta läser minst två böcker samtidigt (en papper och en ljud), blir det ganska många böcker på ett år; över 80 hittills i år, hinner jag med hundra? Se nu triggade du igång mig :)

Problemet är att ibland går det så fort att man liksom inte får den där kvar dröjande känslan... att få suga på karamellen lite. Min nya ambition skall alltså bli att läsa långsamt och njuta. Ha! Så talar en missbrukare. :)

Helena sa...

Lisa: jag har definitivt inte alltid haft samma lästakt utan det kan helt klart kopplas till bloggen (jag får en massa tips av andra bokbloggare om vad jag borde gilla att läsa och så vill jag har något att skriva om ;) ). Min tidigare lästakt har kanske varit två till tre böcker/månad. Detta har dock gått i perioder och jag har haft perioder med grymt läsflow tidigare såväl som månader och nästan år när jag knappt läst något (annat än kurslitteratur möjligtvis) alls.

Lisa H sa...

Ariel: Haha, vi får väl se om du kan motstå att knäcka 100-gränsen ;)

Helena: Okej, ja det verkar som om rätt många läser mer efter att de börjat bokblogga :)