24 november 2010

Angående det här med att löpa linan ut

Jag kikade in hos Frida på Påhittade nöjen och fastnade för ett inlägg där. Hon skriver Ibland när jag har börjat i en bok som börjar kännas seg att läsa ut har jag ändå svårt för att lägga den ifrån mig. 

Handen upp från mitt håll! Samma här!

Såhär svarade jag i kommentarerna till Fridas inlägg:
Om jag lägger ifrån mig en bok så gör jag det allt mellan 10-50 sidor. Men har jag kommit en längre bit in så att handlingen har utkristalliserat sig men kanske ändå inte fångar mig så har jag trots det svårt att helt sluta läsa. Det går kanske segt och det är långt mellan sittningarna med boken, men utläst SKA den bli! Annars är risken stor att minnet av den dåliga boken sitter kvar och den aldrig blir läst - då kan jag lika gärna rensa ut den och skicka till någon loppis.

Däremot om jag som sagt slutar läsa efter bara en kort bit så kan jag ställa tillbaka boken i hyllan och hoppet lever kvar om att det kanske funkar bättre en annan gång :) 

Tyvärr är det på det här sättet som min läsning/läslust ibland bara tar tvärstopp.. Om en bok jag håller på med helt plötsligt segar ner (eller att jag tappar intresse och fokus? ibland vet jag inte vilket det beror på) så kan jag ändå inte bara lägga den åt sidan för att börja på en ny. Nää, det vore väl synd och skam att ge sig (ja, ibland är jag envis). Boken blir som ett berg som står där och hånler emot mig, vilket gör att jag blir femårstjurig och bara SKA upp på toppen även om det ger skrubbsår på händer och knän och tar ett halvår..! Även om det betyder att jag förlorar ett halvår av annan läsning som jag skulle kunna lagt tiden på istället för att zappa på tvn, slösurfa och göra andra oengagerade saker som jag gör istället för att bara ta upp en annan, och förhoppningsvis bättre, bok. (hm, det blev en lång och slingrig mening, fick jag ihop det ordentligt? hojta om ni inte fattar hur jag menar ;) )


Har jag utvecklat en dålig ovana som borde brytas? Hur funkar ni i ert läsande? Kan ni lägga ifrån er en bok oberoende av hur mycket eller lite ni läst i den?? Eller har ni, som jag, era egna små "regler"? Tell me!

17 kommentarer:

TEFROSSA sa...

Hej Lisa!

Tack för dina varma ord igår! Ditt paket är på väg nu..

Jo, jag håller med dig. Jag är precis likadan. Det skall MYCKET till om jag lägger bort en bok jag påbörjat. Då skall det typ var 500-1000 sidor i den och den är mega-seg. Annars kämpar jag mig igenom den (om inte stilen i den är alldels för mysko för mig förstås). Kan inte räkna upp många böcker som jag lagt ifrån mig oavslutade faktist.

Frida sa...

Hahaha, jag känner igen mig i femårstjurigheten! Och håller med om att det totalt sabbar lässuget. Så den stora frågan är; varför är det så svårt att lägga en dålig bok ifrån sig?

Lisa H sa...

Tefrossa: Tack själv, för fina produkter - härliga testunder :)

Skönt att höra att vi är fler envisa läsare ;)

Lisa H sa...

Frida: Jag tror nog att det är just femårstjurigheten/envisheten som gör att vi inte lägger boken ifrån oss :P Har inget annat bättre svar på den frågan faktiskt ;D

Lisa H sa...

@ Frida igen: Men en större fråga är, tycker jag, Borde vi coola ner tjurigheten, försöka släppa på principen och istället för att kämpa på med en halvseg bok ta upp en ny som säkerligen är bättre..!?

Hmm, njä. Tror nog aldrig att jag kommer kunna ändra min lässtil :P

Bara Böcker sa...

SÅ hög igenkänningsfaktor där! Skulle ha kunnat skriva det själv. Tyvärr... Massa lästid som går till spillo för att man har en bok som ligger & väntar på att bli utläst. Samtidigt som samvetet gnager för att man inte gillar den arma boken & har så svårt att förmå sig att sig igenom den.=/

Är vi fostrade så? Genom hem & skola? Att alltid vara så duktiga & göra klart uppgift a innan vi börjar med b..?

Boktokig sa...

Jag har lärt mig att lägga ifrån mig böcker om de inte fångar mig, men visst händer det att jag i alal fall läser klart en bok. Fast då är det för att jag faktiskt tror att den ska bli bättre!!!

Ja, det vore något att få en peng för varje vara de säljer! ;) Ja, jul-DVD var verkligen mysig! T om med min man tyckte det. Jag kanske ska säga att det är engelska julsånger... men det är ju välkända också och en del finns ju på svenska med!

Överrenskommelser ska du definitivt läsa. Kanske du ska önska den i julklapp?

Lisa H sa...

Bara böcker: Hej och välkommen till klubben! :) Vi börjar nu bli ett par stycken som har ytterst svårt att släppa en påbörjad bok hur trög den än är. Skönt att höra. Eller? Jag vet inte, är det boken som är trög eller är det vi själva kanske..? Haha ;)

Åh, huvudet på spiken där! Ordning-och-reda is my middlename. Alltså gör jag klart uppgift a innan b påbörjas. Helt klart hem- och skolasyndrom! Dock obotbart! :O

Lisa H sa...

Boktokig: Så bra att du kom in i diskussionen som en motvikt till oss andra läsa-ut-slavar :)

Ja, jag är definitivt nyfiken på Överenskommelser! Vi får se om den får plats på den långa bokönskelistan till jul eller om jag ska vänta på pocketversionen.

Ela sa...

Förut var även jag envis och gjorde allt för att läsa ut. Men numera lever jag efter devisen att livet är för kort för tråkiga/dåliga böcker. :-) Bara att lägga ifrån sig och börja på en ny. Men det tog mig ett bra tag att komma till den insikten.

Lisa H sa...

Ela: Bra! Här har vi alltså en till som kan "lära" oss envisa åsnor att lägga ifrån oss sega böcker :)

Frida sa...

Jag önskar verkligen att jag kunde lägga ifrån mig böcker, men när jag försöker göra det är det som att boken står och hånar mig i bokhyllan och den säger "Du har inte läst mig, och nu kommer du aldrig att göra det heller" och när det har gnagt ett tag kommer boken fram igen och jag tvingar mig igenom den...

Lisa H sa...

Frida: Hehe, jag brukar istället sortera ut den blängande boken och ge den till någon loppis :P

Men som sagt, har jag bara läst 10-50 sidor så brukar den inte blänga så fasligt på mig utan jag kan pröva att "starta om" någon annan gång med den :)

bokstavlarna sa...

Om jag håller på med en bok som känns seg så brukar jag slalomläsa och sticka emellan böcker som känns roligare.
Men sluta läsa innan boken är klar? Det går ju bara inte...

Lisa H sa...

Bokstävlarna: Jepp, det är precis så man får göra ibland. Annars är jag inget big fan of slalomläsning.

bokstavlarna sa...

Nej, slalomläsning brukar för mig vara huvudorsaken till at tjag sen sitter där med en mass ahalvlästa böcker jag inte är så sugen på (men ändå läser färdigt). Jag gillar att slalomläsa noveller, men romaner läser jag helst en och en.

Jessica (ord och inga visor) sa...

Min regel är såhär: om en bok inte känns bra efter 50 sidor så lägger jag ner den (och gör mig oftast av med den också, genom att t. ex lägga den i porten, om det inte är så att jag har hopp om att plocka upp den igen ngn gång). Det finns alldeles för många böcker man vill läsa för att slösa bort tiden tycker jag. Men däremot recensions-ex läser jag alltid ut.