10 december 2011

Den tionde kretsen av Jodi Picoult

Mitt första möte med Jodi Picoult var via boken Allt för min syster, som också har blivit film, vilken knappast undgått någon vid det här laget? Det är i vilket fall som helst en väldigt bra och mångbottnad historia om en familj vars dotter lider av svår leukemi. Syskonet de skaffar till den sjuka flickan är "designat" så att de genetiskt matchar varann. Vad familjen däremot inte har räknat med är att den yngre dottern när hon är i 13-årsåldern går till en advokat för att stämma sina föräldrar för att få rätten att bestämma över sin egen kropp. Mycket läsvärd!

Nu har jag då läst ännu en fängslande historia av författarinnan. Den tionde kretsen handlar om fjortonåriga Trixie som blir dumpad av sitt livs kärlek och sedemera våldtagen på en fest. Katastrofen är ett faktum. Bredvid Trixies smärtsamma historia får vi följa mamma Laura som har en kärleksaffär och pappa Daniel som har en tung ryggsäck att bära från sin barn- och ungdomstid i Alaska.

Jodi Picoult är en fena på att berätta dessa människoöden utan att det blir förutsägbart eller sliskigt. Läs, säger jag bara!

Och vet ni, jag har faktiskt lyckan att ha ett par till JP:s olästa i bokhyllan, så det ryckte rejält i fingrarna att plocka fram ytterligare en bok av henne på direkten. Men jag skulle tro att man får akta sig så att man inte överdoserar - då kanske risken finns att man tröttnar? Människan har väl skrivit typ 20 böcker (dock långt ifrån alla översatta till svenska) - Har du läst något av henne? Någon speciell favorit?!

Inga kommentarer: