29 juli 2012

Chicklittips? Chicklittips! (och rena fina fönstertips!)



Har en härligt lat och skön söndag idag. Matinhandling och tvättstugetid raskades av under förmiddagen. Lite blomsterbestyr (för jag slank visst in en snabbis på Plantagen efter Willys) har jag också haft, så nu är det så fint och fräscht i mina fönster att de nästan ser nytvättade ut (tips tips!). Sen har jag större delen av eftermiddagen surfat runt på (bok)bloggar, gjort några författar- och/eller bok-googlingar samt inhopp på Adlibris för att lägga till ytterligare titlar i "önskelistan" där (gulp, hur lång lista "får" man ha på sitt konto egentligen?)

Ett exempel på influens till ytterligare tillskott på önskelistan är Enligt O:s inlägg om Nya kontakter av Sophie Kinsella. Jag gillar Marian Keyes men är i övrigt inte så välbevandrad i chicklit-genren. Och Kinsellas Shopaholic-böcker har jag med flit undvikit för jag tyckt att det låter så ytligt, plastigt och trist med böcker som handlar om.. ja, vaddå? En shopaholic..? Har därför inte fattat att Kinsella (som ju är en pseudonym! det visste jag inte heller förrän jag googlade alldeles nyss) även har skrivit böcker som inte tillhör Shopaholicserien. Men man lär så länge man lever. Och man får alldeles ALLDELES för många fina boktips av att scrolla bokbloggar..! (Men det visste vi ju alla redan :) )

Och apropå chicklit: Peppra mig nu med era "chicklit"-favoriter! Boktitlar eller författare!
(chicklit inom citationstecken, eftersom det är så himlans svårt att genrebestämma, men ge mig alla tips ni har!)

8 kommentarer:

Ninni sa...

de enda riktigt uttalade chicklit jag läst är av marian keyes. typ två stycken. men de fungerar alldeles prima. annars så älskar jag marika cobbold hjörne, har aldrig hört henne nämnas i chicklit sammanhang dock. men för mig är hon mina chicklits som slinker ner emellanåt. favoriten är fjärilsjakten som kom i pocket för något år sedan - och det var via den jag fann henne. enkla lättlästa böcker och kärlekshistorier och fruktansvärt bra skrivna.

enligt O sa...

Alexandra Potter är bra, har läst Who's that girl och You're the one I don't want. Charmiga och välskrivna!

Anna Granström sa...

Alltså jag älskar faktiskt Lisa Jewell, speciellt hennes "stjärna för en natt", men egentligen alla... Har du läst henne?

Gillar också Lolly Winston asmycket. Spanar alltid efter om hon ska ge ut en tredje bok...

Är annars inget chiclit-fan. Pinsamt nog har jag dock läst de flesta av Denise Rudberg och sådär, kan inte låta bli ibland...

Lisa sa...

Ninni. Ja som sagt, Marian Keyes tycker jag alltsomoftast är mycket bra! Cobbold Hjörne har jag hört talas om, men som du säger - inte i chicklitsammanhang :)

Lisa sa...

Enligt O, tack för ytterligare tips!

Lisa sa...

Anna: Lolly Winston var ett okänt namn för mig. Spännande, det ska kollas upp! :)

Lisa Jewell har jag inte läst, bara fluktat lite löst på.. Kanske ska göra en djupare dykning på henne då!?

Hehe, och där med Denise Rudberg hade vi dina så kallade "skämskuddeböcker" alltså? ;) För mig är det Läckberg som jag har lyckats läsa (och ÄGA!) alla hennes böcker.

Man sa...

Under min chicklit-period läste jag sådant här:
Marian Keyes
Jane Green (Babyfeber, Min smala lycka, I valet och kvalet)
Lisa Jewell (Vince & Joy)
Janet Evanovich (Stephanie Plum-serien)
Jennifer Cruise (Kär och galen, Ska vi slå vad?)
Anna Maxted (Höga klackar)
Adele Parks (Game over, Byt liv med mig)
Susan Elizabeth Phillips (Andrum, Inte någon snäll flicka)
Elisabet Nemert (Den vita liljan, Rovfåglarnas tid)
Nora Roberts (hennes större serier)
Victoria Clayton (Den försvunna bruden)
Sophie Kinsella (Mina hemligheter, Shopaholic-serien)
Jane Moore

Sedan har vi Trogen tjur sökes av Laura Zigman som blev filmatiserad för många år sedan, med Ashley Judd, Greg Kinnear och Hugh Jackman i huvudrollerna. :-)

Men jag tyckte alltid bäst Om Keyes' böcker.

Lisa sa...

Man, tack för en hel hop chicklittips!

Nu när jag tittar närmare i min bokhylla så hittar jag faktiskt en av Adele Parks - Livet är en fest - som jag inte har läst! Har någon enstaka oläst Marian Keyes i hyllorna också. (plus att jag har några titlar av henne som jag inte köpt. Än. ;) )

Verkar som att Keyes ändå är den som håller högst klass vad gäller chicklit.. Efter lite ovetenskaplig forskning = surfrunda i bokbloggosfären.