12 februari 2012

Boktips {Jane!}

Jane, som är en ny bekantskap och har sin mysiga blogg här, hoppas kunna läsa 25 böcker i år och efterlyste boktips. Så jag började glatt lista lite favoriter som poppade upp i hjärnan - men när jag märkte att kommentaren blev som en längre novell så tänkte jag att jag gör ett eget blogginlägg om det istället, så att får fler ta del av mina guldkorn!

Börjar med ett par ungdomsfavoriter..
Hungerspelen (+ efterföljande Fatta eld och Revolt) av Suzanne Collins
"Allt" av Sarah Dessen (jag som bara läser på svenska har hittills läst Mitt perfekta liv och Mycket mer än så + att hon släpper en ny på svenska i maj som säkert är lika bra..! :D)
Böckerna om Belly av Jenny Han (Sommaren jag blev vacker, Ingen sommar utan dig + ny i maj, såg jag när jag googlade henne. Tjoho! den här försommaren kommer gå i ungdomsbokens tecken)
Fyra dagar fyra nätter av Morgan Matson.
Värda att nämnas här är såklart också författare som John Green, David Levithan och Rachel Cohn.

Och nu över till vuxensidan!
Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson (utspelar sig under 2a världskriget och väcker så mycket tankar, stor favorit)
Marian Keyes, om du inte har läst henne? (jag har hittills läst de böckerna som handlar om systrarna Walsh, dvs; Vattenmelonen, En oväntad semester, Änglar, Är det någon där)
Maria Ernestam skriver lite annorlunda, spännande böcker med inslag av magisk realism. Jag har läst hennes tre första och gillat! Caipirinha med döden, Busters öron, Cleopatras kam.
Jodi Picoult är också mycket bra! Tar upp ämnen om etik och moral i sina böcker. Jag har hittills läst Allt för min syster och Den tionde kretsen.
Honungsbiets hemliga liv av Sue Monk Kidd, väldigt mysig och speciell bok.
I en klass för sig av Curtis Sittenfeld (internatskolemiljö! gillas!)

Pjuh! Det var nog allt för nu. Jane, har du antecknat? Kommentar? Du kanske redan har läst ovanstående? Någon annan som vill kommentera ovanstående eller lägga till något? :)

2 kommentarer:

Jane sa...

Lisa, jag måste bara skriva att du skriver jättebra :-)

Vad roligt att du har så många boktips. När jag läser dessa titlar så känner jag mig vilsen, jag känner bara igen en bok (Allt för min syster)!!

Men det är väl det som är tanken med boktips, att man ska få upp ögonen för nya böcker :-)!! Eller??!!

Jag har med glädje antecknat Lisa!! Tusen tack!! Kram

Lisa H sa...

Jane. Tack snälla du, vad glad jag blir :)

Hehe, ja det blev visst ett par boktips..!

Men oj! Vad kul att jag tipsade om lite nyheter för dig! Då vill jag verkligen rekommendera att du (först ;-)) tar tag i Hungerspelen, för den kommer upp på biograferna i slutet på mars och det kommer nog bli en riktig höjdare!