9 februari 2012

Bokreagrubblerier

Har lyckats banta ner mitt första utkast av Adlibrisreabeställning från cirkus 1100 kr till 650 kr. Ganska bra gjort tycker jag. Men ska jag nöja mig där? VILL jag verkligen HA alla de där böckerna? ..med tanke på mina redan överfulla bokhyllor + spä på lässtressen mitt i en lässvacka?
Svar ja. Det verkar inte bättre.

Eller vad säger ni? Kan jag plocka bort någon mer utan större besvär?

  • Fjäril av Sonya Hartnett (bara för att jag läst mycket gott om den + är ungdomsbokssugen!)
  • Cirkeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren (bara för att det är konstigt att jag inte har köpt den tidigare, måsteläsning vad jag förstått!)
  • Styggelsen av Amanda Hellberg (bara för att jag är myyycket nyfiken på denna författarinna efter att ha läst hyllningar om Döden på en blek häst samt hennes senaste alster på väldigt många bokbloggar. frågan är bara om jag pallar sån här skräckis? är ju inte i den branschen riktigt, men tänkte att jag kunde bli :D )
  • Att föda ett barn av Kristina Sandberg (bara för att jag tror att jag gillar stämningen i den, 20- 30-talets Sverige)
  • Små krig av Sadie Jones (bara för att den verkar bra!)
  • Valda verk av TS Spivet av Reif Larsen (bara för att jag vet att jag kommer älska själva utformningen med en massa små bilder och klotter i sidmarginalerna)
  • Himlen i Bay city av Catherine Mavrikakis (bara för att jag inte har läst den än och för att jag nog inte har läst en enda recension av någon som ogillar den)
  • Själens osaliga längtan av Audrey Niffenegger (ja.. se ovan, typ)
  • Dagbok 1973-1982 av Joyce Carol Oates (bara för att!)
  • Yogaliv, åtta steg till ett liv i lätthet av Eva Lewenhaupt (bara för att jag är en blivande yogi! I wish :P)

7 kommentarer:

Jane sa...

Haha.. Bra gjort att du kunnat dra ner på beställningen!!

Trotts att man har fulla hyllor så vill man ju ha ännu fler. Det är ju så underbart med böcker!

Du nämner läs stress, är det för att du bara vill läsa hela tiden och ännu mer när du får fler böcker, eller har du annat som gör dig stressad??

Tror inte att jag känner till en enda bok faktiskt. Men jag har läst en bok av Joyce Carol Oates och den var bra!!

Ninni sa...

Valda verk av TS Spivet ska tydligen vara en urusel översättning, jag har själv inte tittat efter, men vad jag läst om den så ska det vara så. Kanske bäst att låta bli den svenska och gå över på den engelska?

och mitt i allt reande, glöm inte biblioteket ;)

Emmas Bokhylla sa...

Oj, det där är jättesvårt...själv älskar jag Bokrean något enormt och förköper mig varje år (det blir alltid någon bok som var köpt i "den här borde jag läsa, det är en sådan person jag vill vara"-andan och som sedan blir liggandes), men har i år bestämt mig för att hålla mig borta. Vet dock inte om jag klarar det.

Så jag tycker att det är urstarkt av dig att kunna skära ner såpass mycket, jag vet hur svårt det är!

Lisa H sa...

Jane: Ja, jag är verkligen en bokhamster..

Nja, lässtress får jag när jag vet att det är så många böcker som jag skulle vilja läsa, men vet inte hur jag ska hinna..! Och just nu har jag en tråkig lässvacka, det blir inte alls mycket böcker lästa tyvärr. Den där goa lusten att läsa har liksom försvunnit i bruset av allt annat - jobba, träna, zappa på tvn, pilla med min (nya) iphone, läsa alla bra bloggar som jag följer osv osv..

Och nu börjar jag få ganska stor lässtress *hjälp* eftersom det inte är långt kvar till vi ska ses i min läsecirkel och prata om boken Niceville..! :S

Lisa H sa...

Ninni, tack för input! Men jag läser inte på engelska så det är inte ett alternativ.. Jag märker säkert inte att det är en dålig översättning ändå, haha :P
Men jag har annars hört väldigt olika åsikter om just den boken, antingen jättebra eller så tycker många att den är lite seg. Så jag har lite att fundera på där..

Lisa H sa...

Emma: Haha, ja det är bokälskarens eviga dilemma.. Hur mycket böcker man än har så finns det alltid plats för fler (i alla fall i hjärtat, men kanske inte alltid/sällan i bokyllan).

Jane sa...

Känner igen det här med att fastna i tvn eller BLOGGEN, det tar evigheter att svara alla som man vill och fixa fina nya inlägg!?? Helt plötsligt när man tittar på klockan så har det gått flera timmar :-S

Jag brukar säga till mig själv att jag måste få göra annat också, titta på tv, film, spela dataspel, blogga, bara vara ute med hunden. Ja allt sånt... för att kunna njuta av min läsning.
Ibland kommer jag liksom inte till ro förrän jag gjort allt det där andra!?!

Och varför stressar man sig själv av alla dom böckerna som ligger och väntar på en egentligen???? Dom ligger ju kvar ;-) // Kram