14 juni 2010

Insida eller utsida

Vid en närmare titt på Önskehögen i min sidokolumn ser jag att jag ju kan stryka Revolutionary Road, för den har faktiskt flyttat hem till mig - Tack vare svägerskan som för ett tag sen rensade i sina bokhyllor!
Jag har tidigare dragit mig för att köpa den eftersom jag bara har hittat den fula pocketupplagan, gillar inte "filmomslag" på böcker! Så gissa om jag blev glad när det visade sig att hon hade den finfina inbundna varianten :)


Är det någon mer än jag som är så här petig med bokomslagen? Eller blir jag kanske lynchad nu för att jag är så ytlig? Jag vet ju att det trots allt är innehållet som räknas och omslaget syns ju inte när boken är instucken i bokhyllan.. men jag kan bara inte låta bli att gå efter känslan. Jag vill läsa boken, inte "läsa" filmen. Filmomslag känns oftast så plastiga på nåt sätt. Och jag vill skaffa mig en egen uppfattning om personerna och omgivningarna, inte få det serverat via bokomslaget. Inte ens en gnutta. (hmm, jag ska väl inte undanhålla att jag över huvud taget föredrar fina inbundna exemplar före pockets. men det är ju en helt annan diskussion)

Och så de obligatoriska frågorna och funderingarna när en bok blivit film: Har du läst boken och sett filmen? (och i vilken ordning?) Vilken verision var bäst?

5 kommentarer:

Ida sa...

Jag håller helt och hållet med om omslagen, jag vill inte heller ha filmomslag! En vän och jag var inne i en bokhandel för ett tag sedan, hon skulle köpa Twilight och där fanns två varianter, den "riktiga", och filmomslaget.. Och hon frågade: "Men vilken ska jag ta?" Vilken fråga, inget snack om saken ju... Hahaha :) Ytlig ska man vara!

Lisa H sa...

Haha, så din vän hade svårt att välja, det var ju ett konstigt beteende ;)

Ida sa...

Eller hur!
Givetvis sa jag åt henne att hon var tvungen att ta den som inte var filmomslagsboken! :D
(Och hon gjorde förstås som jag sa...)

bokstavlarna sa...

Tyvärr så är ju ofta böckerna med filminslag billigare, så det blir en kamp mellan plånboken och det estetiska sinnelaget... Jag väljer helst bort filmomslag, men ibland när prisskillnaden är alltför stor så segrar snålheten och så sitter jag där sen med ett bokomslag jag föraktar en smula. ;)

Lisa H sa...

Bokstävlarna, vad kul att du hittat hit! :)
Självklart, priset spelar ju in också! Och är det en dussin-deckare eller liknande man tänker köpa så kanske priset får styra helt för man bara vet att den kommer inte bli en sån där bok som man tar till hjärtat. Den ska "bara" läsas liksom. För underhållningens skull.