20 juni 2010

Ska jag eller ska jag inte

sortera böckerna efter författarnas efternamn? (igen)

Sen i höstas har jag böckerna ordnade i färg. Jättefint och skönt för ögat då jag har mina tre billyhyllor i vardagsrummet och mitt tidigare "känslo-system" (= ingen ordning alls. en del lästa böcker för sig, några att-läsa-högar för sig, några efter färg eller form, nyfyndade böcker i ena hörnan, några favoriter i en bunt, inbundna för sig och pocket för sig etc) kändes lite rörigt i mitt annars ganska välordnade rum.

Innan det har jag alltid haft böckerna ordnade efter författarnas efternamn. Skönlitteratur för sig. Och några nedre hyllplan med poesi/lyrik, fackliteratur, seriealbum etc. Har tidigare provat att inkludera pockets i skönlitteraturhyllorna (det var dock när jag inte hade så här mycket böcker) men jag har de senaste åren haft pocketarna för sig i de översta hyllplanen i författarnamnordning då jag tyckte att det blev så oroligt i hyllorna med alla olika storlekar jämter varann.

Hur sorterar  ni era böcker? Har ni också provat flera varianter?

Det lutar åt att jag sorterar enligt ovan (hittar ju ingenting som det är nu! skulle inte bli förvånad om jag hittar flera ex av samma titlar när jag börjar rumstrera om). Och jag ska prova med att peta in pocketarna bland de inbundna, det är ju roligast att samla alla titlar man har av samma författare ihop!

Men observera att jag inte har sagt när detta ska ske..! På den regniga (? får vi inte hoppas) semestern kanske..

I vilket fall, fortsättning lär följa..

8 kommentarer:

Lästa ord sa...

Eftersom jag har stoppat undan en hel del böcker i förrådet på grund av brist på bokhyllor så har jag inte så många... Men de jag har är uppdelade i två bokhyllor, efter storlek.

Sen i hyllorna är de sorterade i bokstavsordning efter författare, med undantaget att väldigt stora/små böcker står för sig.

Lisa H sa...

Åh, vad trist att inte kunna ha alla sina böcker framme. Eller?

Liolej sa...

Jag har precis som du provat lite olika varianter. Efter författare och efter vilka böcker som är lästa/olästa. Nu står bokhyllorna arrangerade efter färg, vilket jag verkligen gillar. Men ibland är det svårt att finna en speciell bok. Jag letade jätte länge efter "Det ska vara en schlager att komma hem" utan resultat. Jag var helt säker på att pärmen var blå, men den var gul...

Lisa H sa...

Liolej: Haha, det är precis det där dilemmat jag vill komma ifrån. Får ingen riktigt bra koll på mina böcker när de är färgordnade. Ofta minns man ju omslagen, hur de ser ut och vilka färger de är i, men bokryggarna kan ju avvika helt mot omslagen så det är helt omöjligt att hitta!

Lästa ord sa...

Så trist är det inte, det var mest böcker jag har växt ifrån. Eftersom jag är 16år, snart 17, så är det en hel del böcker från när jag var inne i min hästboksperiod samt böcker för yngre tonår mm.

Lisa H sa...

Lästa ord: Aha, men då kanske det var skönt att få rensa undan lite, men samtidigt spara godbitarna i någon kartong nånstans :)

Toffs sa...

Haha, jag har inte alls sorterat mina böcker...men så har jag också total brist på bokhyllor, så böckerna ligger i travar lite här och där...också en variant som inte fungerar optimalt, men å andra sidan skulle jag aldrig klara av att vara så pedant att jag skulle kunna hålla ordning i mer än två veckor i bokhyllan...=)

Lisa H sa...

Toffs: Där ser man! Jag däremot skulle inte klara mig utan bokhyllor :) Har för mycket böcker för att det skulle funka med högar (om man vill ha andra möbler också :P).

Plus att jag tycker det är fint med bokhyllor, i alla storlekar och former, böcker är ju så vackert, både till utseende och innehåll, tänk vad många olika historier en bokhylla innehåller! - Älskar bibliotek!

Och det går ju lättare att botanisera bland sina böcker i en bokhylla än att rasa bokhögar när man letar efter någon speciell bok ;)
Men som med allt annat, smaken är som baken!