30 juni 2010

Minitema ungdomsböcker

Först ut är En liten chock av Johanna Lindbäck. En fin bok. Dock ingen wow-känsla och det jag fastnar mest för är nog när vikarien i engelska börjar fika på samma ställe som huvudpersonen Gustav och ger boktips och också lånar ut böcker till honom. Kul att litteraturen spelar en stor roll och genomsyrar historien då både Gustav och hans pappa verkar vara lite smått boknördiga! Fast jo, lite wow-känsla fick jag nog senare i boken som bjuder på både en och två stora chocker. Kul med så oväntade vändningar! (eller så är det jag som är naiv och inte tänker längre fram än jag läser, jag brukar sällan fundera på vad som komma skall i en bok utan jag flyter bara med i historien under läsningens gång)
++ av fyra

Sen läste jag Var är Alaska? av John Green och här slipper ett litet yay! ur mig så fort Miles, som är bokens berättarjag, anländer till internatskolan Culver Creek i Alabama. Ja, för sen är jag fast. Internatskolemiljö, hettan i Alabama, nya vänner, förälskelse, kufiska lärare, smygrökning och hyss, sökande efter ett Stort Kanske och samlande av berömda personers sista ord. Tack för det och ge mig mer :)
++++ full pott!

Stor parentes: Förresten, jag läste nånstans att John Green och David Levithan (som skrivit Ibland bara måste man, som jag också tokgillade!) har skrivit en bok ihop - vilken kombination! Den heter tydligen Will Grayson, Will Grayson, men jag har inte luskat närmare på den än. Någon annan som läser det här kanske har gjort det och kan ge ett utlåtande?? :)

Efter de här två godbitarna har jag nu börjat med Tusen gånger starkare av Christina Herrström. Inte överförtjust. Än iallafall. Vi får se hur det artar sig.

6 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

Låter kul..

Jag är jag sa...

Var är Alaska lät som en bok helt i mitt tycke, internatskolemiljöer kan jag inte få nog av, ska genast gå in på bibliotekets hemsida och se om dom har den.

Jag gissar att du redan läst den geniala boken EN KLASS FÖR SIG av Curtis Sittenfeld, om du inte gjort det så kan jag bara säga att det är den ultimata internatskole boken.

Lycka till med ungdomsböckerna

Lisa H sa...

Jag är jag: Jajemen, har självklart läst En klass för sig :) Nu fnular jag på fler böcker i den härliga internatskolemiljö-andan.. men det är svårt att komma på så många mer.. *help!?*

Matilda sa...

Var är alaska gilalde jag jättemycket! En liten chock tycker jag precis som du är en bra bok, men inte jättemycket wowkänsla.

Tusen gånger starkare har jag läst ett par gånger, det var dock ganska länge sedan. Men älskade den!

Lisa H sa...

Matilda: Ja nu har jag läst ut Tusen gånger starkare, och den tog sig med tiden tyckte jag! Väldigt bra och viktigt ämne som tas upp i boken!

Maria sa...

Ja, jag kommenterar det här inlägget nästan två år efter publicering, men jag hittade dig just och var tvungen att kolla kategorin "ungdomsbok" för att se om du är en klok människa (det vill säga, gillar samma böcker som jag).

Har du läst Will Grayson, Will Grayson/Den andre Will Grayson än? Jag tyckte jättemycket om den.