7 december 2010

Ni som har läst PD James och Lee Child!

Jag har ju en liten stor (o)vana att läsa böcker i kronologisk ordning om de ingår i en regelrätt serie eller handlar om samma person(er). Undrar nu hur det funkar med ovan nämnda författares böcker som jag fick i present.. Ska jag försöka döva min kronologiska-ordnings-ångest och bara läsa? (hjälp! bara tanken gör mig lätt svimfärdig!) Eller har jag kanske nytta av att läsa någon tidigare bok för att hänga med i storyn och persongalleriet? Någon? Några? Vilka? ALLA??

Jag har luskat ut att Lee Childs Misstaget är bok no 10. Patienten av PD James har jag inte lyckats klura ut vilken i ordningen den är, men skulle gissa att det är tvåsiffrigt där också.. (och dessutom - Titta vilken hemskt dålig kritik den har fått av Adlibrisläsare! Så synd :( )

Så, fellow bokbloggare, help me out here, please! Hur ska jag förhålla mig till dessa böcker?!

3 kommentarer:

Annika sa...

Lee Childs böcker är faktiskt de enda som jag verkligen har läst i kronologisk ordning men då persongalleriet i stort sett är nytt i varje bok - ja, förutom Jack Reacher då, så tycker jag att du lugnt kan börja med den bok du har hemma.

I P.D. James böcker är det betydligt fler karaktärer som återkommer men det ska inte störa alltför mycket. Flashbacks förekommer dock... Sedan måste jag säga att jag inte alls håller med om de som har recenserat boken på Adlibris: PD James böcker utspelar sig alltid på isolerade platser med endast ett fåtal misstänkta. Så har det alltid varit och det är något av hennes signum. Vidare så hör hon inte till den kategorin författare som berättar istället för att visa, är man bara öppen för det hon skriver så har man alla möjligheter i världen att tänka själv. Själv gav jag boken 3,5 stjärnor och det enda som drog ner betyget var det något för låga tempot.

Märk väl att jag har absolut inga problem att läsa böcker i vilken ordning som helst så du kanske ska försöka få fler åsikter av dina gelikar för att kunna bilda dig en bättre uppfattning om kronologins vara eller inte vara. Å andra sidan om du bestämmer dig för att t.ex. läsa om Jack Reacher från början så har du många sköna lässtunder framför dig :-)

Bara Böcker sa...

Nu är väl kanske inte jag rätt person att uttala mig då jag inte har läst någon av nämnda författare, trots mitt stora intresse för just den genren. Men jag läser ju några andra författare som har samma karaktär/er/ i sina böcker, och jag föredrar att läsa dem i kronologisk ordning. Kanske inte behövs egentligen, då flertalet författare brukar återknyta till vad som hänt i tidigare böcker, precis som Annika skriver.

Hur du än väljer att göra så hoppas jag att du får en positiv läsupplevelse (skaka av dig den dåliga recensionen).=)

Tess sa...

Har inte heller läst Child/James men jag har grava problem med att inte läsa kronologiskt. Har ett par böcker som står i hyllan forfarande olästa enbart för att jag inte läst ettan än.

Måste. Köpa. Ettan.

Men... som det så klyschigt heter - smaken är som baken och du gör som du vill. Så länge det är fristående böcker kan det väl funka. Och i vissa fall släpps ju böckerna i "oordning" ex. Liza Marklunds böcker om Annika Bengtzon. Men jag hade läst kronologiskt...