28 oktober 2013

Littboost!

Men hej vilken underbar litteraturboost Babel bjöd på igår! Chimamanda Ngozi Adichie, Kim Thúy, Taiye Selasi. Smarta, energiska, intressanta, bubblande, levande. Jag blev helt fangirlig, satt bara och fånsmajlade (samt skrattade högt emellanåt) och ja, jag ville liksom bara bli kompis med dem! 

Skamligt nog har jag inte läst något av dem. Jo, jag har läst halva En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie, men den var ganska mastig, och jag var inte in the mood just då, men det jag har läst har satt sig i minnet ändå, så någonting är det absolut som drar och lockar med den. Atmosfären, karaktärerna, livet i Afrika, Nigeria, vardagen med kriget nära inpå.. Ska absolut plocka upp den igen någon dag! 

Kim Thúy bara måste jag läsa efter att ha sett denna sprudlande, glittrande glada, babbliga kvinna på tv. Jag vill börja med Ru. 

Och Taiye Selasi, henne ville jag mest bara bli kompis med, vilken intressant och vältalig kvinna! 

Min faktiska läsning går som bekant lite knackigt, men jag andas och lever litteratur ändå via twitter, alla fina bokbloggar och som sagt gårdagens Babel, som var en fröjd att se. Så om du inte sett det - se det, alltså bara se det! 

5 kommentarer:

*malin* sa...

Så där blir jag också. Varje gång jag läser en intervju med en författare blir jag superpepp på att läsa något av henne/honom. Även om det råkar vara blodiga deckare... 😃 När Books and dreams kommer fylls att-läsa-listan på. Som om den behövde det... 😊

Mangan sa...

Tja, jag såg Selasi bli "intervjuad" i Babelsoffan och får väl säga att det mest frapperande med henne var att hennes historia om hur hon hamnat på ett yogaläger i djupaste Småland, kommit på idén till sin bok som genom en blixt från ovan i duschen och sedan rymt för att hon inte fick ut sin ipad - den historien lät duktigt 'gjord' i den dåliga meningen att den inte hängde ihop, och inte heller förklarade någonting. En ganska tafflig McGuffin helt enkelt, hon borde inte ha dragit den på tv i just det land där hon hade lokaliserat sin anekdot. Sedan när driver halvnazistiska, hälsofreakande tyskar arbets/yogaläger i Småland med revelj klockan fem på morgonen? - och var ligger "Håå" (det ortnamn hon angav)?.

Jag förstår att Selasi inte vill bli inlåst bakom en etikett som typ "afrikansk-amerikansk migrantförfattare", men det blir problematiskt när hon dels verkar uppfinna biografiska fakta som ska sälja hennes berättelser, dels rätt tydligt rider på det spännande i att ha en bakgrund som mixar Afrika, London, Manhattan och Ivy League, plus ett mycket slående utseende, ungefär som Zadie Smith för tio år sedan. Under hela inslaget i tv svarade hon knappt på en enda fråga, hon var bättre än den värsta ledarskribent på att skruva om frågorna så att de fungerade som trampoliner för hennes eget peptalk. Bra marknadsföring, men för en romanförfattare känns det som en tveksam approach: jag tror nog inte på att hon fixar att lugnt lyssna av vart hennes berättelser är på väg.

Björn Amby sa...

Hej, jag kollade lite på din blogg och undrar om du är intresserad av att recensera min bok - Ambassadören? Jag har redan fått en del feed-back från läsare och två vanliga kommentarer är, ”Jag gillar inte science fiction men den här var verkligen bra!” och ”Det är inga små ämnen som avhandlas!” Visserligen finns det några typiska scifi-attribut i boken men fokus ligger på en helt annan och mer existentiell fråga: Har människan en moralisk rätt att leva på Jorden med tanke på rovdriften av naturresurser och oförmågan att hålla fred. Gå gärna in på hemsidan och läs vad andra tyckt. Där finns också mer information om boken. http://www.amby.se/sagtom/sagtom.htm Är du intresserad av att recensera Ambassadören så har jag den tillgänglig både som e-bok och pappersbok. Hör gärna av dig/Med vänlig hälsning Björn

Frida sa...

Hej!! Hur är det med dig? Var är du någonstans!? Saknar dig ju :(

Lisa sa...

Hej Frida! Jo jag är här - väldigt sällan.. Men vilket sammanträffande att jag loggade in på min blogg just idag när du kommenterat! Tack för att du håller koll på mig :)

Det går trögt med läsningen och därför har jag även lagt bloggen åt sidan (igen). Hänger däremot lite mer på twitter! Och så läser jag såklart fortsatt alla era fina bokbloggar.