2 april 2009

Halvtidsrapport: Män som hatar kvinnor och angående min aversion till hypade böcker

Yay! vilket läsflyt jag har nu! Har sen jag började med Män som hatar kvinnor (23/3) läst något i den närapå varje dag och den blir faktiskt bara bättre och bättre! Boken hypades till leda när den släpptes -05 så jag har med flit väntat med att läsa den för att liksom nollställa mig och sänka förväntningarna.

Av ren princip brukar jag göra så med de där riktiga snackisböckerna - man har ju tröttnat på boken redan innan man läst den..! Da Vincikoden och Låt den rätte komma in är några exempel, jag slukade och älskade böckerna när jag väl läste dem, men hade jag plöjt dem mitt i allt ståhej så hade kanske mina förväntningar varit så uppskruvade att jag inte hade uppskattat dem så pass mycket..!? Jag vet ju nu i och för sig inte om min teori verkligen stämmer.. Antar att jag nu snarare har gjort det till "en grej" att vara lite sval och anti när alla andra vurmar för vissa böcker (haha, I wish. när det gäller böcker är jag väl allt annat än just sval och anti, men man kan ju försöka inbilla sig iallafall), och så plockar jag istället upp dem något eller några år senare när lugnet lagt sig och minnena av alla rosenrecensioner har bleknat.

Men i alla fall. Boken då.

Jag sällar mig hittills till sällskapet som gillar Stieg Larssons första Milleniumbok. Riktigt mycket faktiskt! Har däremot läst och hört folk som tycker den är seg och ganska händelsefattig, men isåfall tror jag att de hade förutfattade meningar om vad boken skulle handla om, hur den skulle vara upplagd liksom. Tror att de hade väntat sig mer action.. Fler övergrepp och mord kanske? Jag däremot måste citera Boye och säga att "det är vägen som är mödan värd". Jag gillar den drivna lunken som för storyn framåt (+ mycket lättläst). Det är som sagt inte ren action och fart och fläkt men jag tycker ändå att det händer mycket, hela tiden. Kort och gott - me like!

2 kommentarer:

Bara Böcker sa...

Jag har inte heller läst Stieg Larssons böcker än, får nog ta och göra det snart - blev riktigt sugen på det nu.:-)

L sa...

Ja gör det! Vet inte om jag kommer slänga mig över de 2 efterföljande böckerna direkt efter denna men jag kan absolut rekommendera Män som hatar kvinnor!