8 juli 2010

En boknörds stora lycka

Om ni bara visste vilken guldgruva jag har här i min stad när det gäller begagnade böcker..! Jag vet att jag har nämnt det tidigare i bloggen också, men det är verkligen så superbra! Så pass så att jag får små fåniga inre glädjerus när jag tänker på mina fynd jag gjort idag :)

Hör här bara

Till skogs - Tana French, som Helena gillar och har skrivit en del om
Gör vad du vill - Erlend Loe, som jag haft i bakhuvudet länge nu men inte läst/ägt något av
Diva - Monika Fagerholm, också ett författarskap att utforska (har även sedan tidigare Den amerikanska flickan i bokhyllan, dock oläst)
De döda språkens sjö - Carol Goodman, en till Helena-favorit
Lögnaren - Stephen Fry, bara för att Bokhore-favoriten Helena (den som inte visste det har fattat det nu, haha. stalker? jag? jajemen!) lovebombade honom i sin gamla blogg (och hade en dröm om att bli Mrs Stephen Fry, läs och le :))

Det var de finfina inbundna fynden jag gjorde för 15-25 kronor stycket.
Här följer tre fina pocketböcker (en guldpeng för varje!) som också fick följa med hem

Hella Hells bekännelser - Unni Drougge, jag gillar Unni :)
En oväntad semester - Marian Keyes, jag måste såklart fortsätta läsa om systrarna Walsh
Vi i villa - Hans Koppel, har haft ögonen på den tidigare men idag slog jag till när min guldgruva råkade ha ett till synes obläddrat ex, plus att jag häromdan läste på Bokhora att Koppels tredje bok kommer i höst (tillsammans med ett avslöjande vem/vilka som står bakokm pseudonymen)

Och ja, man kan helt klart säga att min största inspiration till böcker, läsning och bokinköp är alla underbara, finfina, intressanta bokbloggar som finns härute i cyberrymden! Just denna boklista blev kanske lite enahanda med många Bokhore-influenser, men Erlend Loe och Monika Fagerholm är i allra högsta grad också bokbloggsinspiration - bara det att jag inte har någon speciell blogg/bloggare/blogginlägg att hänvisa till just nu.

Var köper ni era böcker? Har ni också något riktigt fint fyndställe som får er att göra mentala piruetter av boknördslycka?

    
   
 
  

9 kommentarer:

malinthewriter sa...

Ja jag har ett par second hand-butiker jag besöker då och då. Såna ställen är ju så underbara för då kan jag köpa så mycket jag orkar bära hem och det kostar ändå nästan ingenting ... :)

Lisa H sa...

maliinthewriter: Precis! Jag fick med mig en kasse hem denna gång men hade kunnat fyndat minst dubbelt så mycket! Och så är det nästan varje gång jag tittar in där, hittar alltid en massa titlar som surrat i mitt huvud!
Men jag måste ändå nånstans begränsa mig och välja ut dom jag absolut inte kan gå hem utan, för bokhyllorna hemma fylls alltför snabbt annars och mitt samvete gnager när jag inte hinner läsa böckerna i samma takt som jag köper dom... ...

Jag är jag sa...

Jag har oftast fyndat på sommaren då vi bilat runt och då och då besökt antikvariat med 20 kr hyllor, annars myrorna. Och såklart när det varit utförsäljning på biblioteket.
Men denna sommar lever jag med mitt köpstopp så det blir inga besök på frestande ställen för mig :)

Lisa H sa...

Jag är jag: Utförsäljning på biblioteket låter fint :) Själv har jag aldrig lyckats prickat in något sådant eftersom jag (förutom för några veckor sen) inte besökt bibblan på flera år.

Hanneles bok-paradis sa...

Toppen, jag har också en egen guldgruva :)

Hanneles bok-paradis sa...

man behöver knappt besöka biblioteket, man kan ju beställa hemma och bara hämta..

Lisa H sa...

Hanneles bok-paradis: Bra! Vi bokmalar gillar guldgruvor! :)

Hm, jag är inte alls bevandrad med det där att beställa.. Gillar att strosa omkring, läsa inledningar och välja och vraka. Älskar ju böcker och också själva stämningen på biblioteket med alla bokryggar som pockar på uppmärksamhet.

Däremot beställa på internetbokhandlar, jajemen det görs titt som tätt ;)

Helena sa...

Stalka på du bara säger en smickrad Helena! :) Har förresten precis införskaffat Tana Frenchs tredje, helt dagsfärska roman där Frank är berättarjag. Ska bli spännande att läsa!

Lisa H sa...

Helena: Haha, kan ju inte låta bli liksom, det är kul att ha följt dig from the beginning :)
Och nä, du har inte förändrats. Hårfärgen kan jag ju inte kommentera men dina blogginlägg är iallafall i samma härliga anda.

Ja, Tana French verkar väldigt lovande vad jag har hört!