4 oktober 2010

Milk and honey

Boktokig undrar i en Dagens fundering hur vi bokälskande tedrickare vill ha vårt te.

För min del är det främst löste som gäller. På jobbet funkar det med påste, men jag har också alltid någon sorts löste där så jag kan välja.

Jag har i tekulan i några minuter, tre-fyra kanske, men i enstaka fall har jag tekulan i hela tiden som jag dricker. Men i vilket fall som helst så måste jag alltid ha i lite mjölk och honung!

Förr drack jag alltid utan mjölk, tyckte det blev så simmigt och slemmigt på något sätt med mjölk i. Men för några år sedan, efter att jag har börjat pimpla te i större mängder och flera gånger om dagen så måste jag ha i mjölk för annars kan jag inte dricka det på en kvart, jag är jättevärmekänslig och bränner mig lätt på tungan. Och efter att jag vant mig vid att ha mjölk i så kan jag inte vara utan det, tycker att teet känns skarpt utan - nu gillar jag den runda lena smaken som blir med lite mjölk!

Mina te-grejer

Favoritmuggarna är de utan öron för då är det lättare att hålla runt muggen med båda händerna och värma dem (jag är alltsomoftast väldigt kall om händerna). Och jag vill alltid ha Mariekex eller Fingermarie hemma ifall jag är sugen på att knapra på något litet till teet.

Vad har jag i temuggen då? Svart eller grönt ska det vara! Har inte riktigt förstått mig på det där med rött te.. Vitt te har jag bara smakat i någon billig påsvariant, aldrig i lösvikt, så kan inte riktigt uttala mig om det, men jag tror att jag skulle gilla det också.

Listar några favoritteer nedan! Däremot gillar jag inte sådant som liknar lakrits eller som smakar för mycket citron/citrusfrukter.

Min tehylla

- Earl grey cream - Chai  - Champagne - Choklad - 


Hur dricker du ditt te? Kika in hos Boktokig och läs hur andra vill ha det. Några har också gjort egna blogginlägg. 

7 kommentarer:

Bokbabbel sa...

kanske du har några tétips i Stockholm att dela med dig av i min blogg? :)

Tjusig téhylla!

Stringhyllan sa...

Äntligen någon annan som också är extremt värmekänslig! Jag måste blåsa i en kvart innan jag kan dricka te. Mina vänner tycker jag har en mesig mun. :(

Lisa H sa...

Bokbabbel: Nej, det har jag tyvärr inte, är inte så bevandrad i Estocholmo.. Vet bara att jag har varit inne i the Tea Centre of Stockholm, men handlade inget där och då för det var så jäkla mycket folk..! :P

Lisa H sa...

Stringhyllan: Hej, värmekänslig kompis :)

Zachan sa...

Diggar din tehylla =) Sådana där stiliga plåtburkar vill jag också ha. Har alltid drömt om att ha en stor hylla full med teburkar.

Lisa H sa...

Zachan: Ja visst är det fint! Och praktiskt att alltid ha det framme och redo :)

Har rätt mycket plåtburkar i min ägo, men det här är de som matchar bäst (förutom den gröna kanske, haha) så de fick bli teburkar och stå framme på hedersplats :D

Linnéa sa...

Vilka fina teburkar! Roligt du hittade till min tehylla :) Jag har också bra många fler burkar som inte får stå framme.
Jag kan inte ha mjölk eller honung utan gillar att dricka teet som det är. Har svårt för smaken av varm mjölk...