7 oktober 2010

Superfin debut av Therese Bohman

Recex från Norstedts

Vilken pärla alltså! Åh, jag kunde bara inte sluta läsa! 

Den drunknade är en suggestiv, tät roman om Marina som åker och hälsar på sin syster och hennes nya kille Gabriel som är författare. Marina känner direkt en väldig dragning till honom och snart visar det sig att attraktionen också är besvarad från hans sida. Samtidigt verkar det som om systern Stella har något på hjärtat, något hon vill berätta för Marina. Men de förtroliga ögonblicken systrarna emellan är nästintill obefintliga och Stella verkar som avskärmad med sina funderingar.

Det hela utspelar sig en het högsommar i och kring den gula trävillan som ligger ute på landet i Skåne och jag kunde riktigt känna den dallrande hettan när jag läste. Som vid motljus då det ser ut som om hela världen har en gul slöja över sig. Ungefär såhär eller såhär. Det gav en underbar drömsk känsla i kombination med triangeldramat och mörkret hos personligheterna. På håll ser det perfekt ut men kommer man närmare känner man att det ligger något alldeles under ytan och skaver.

Hoppas nu på mer alster från den här vackra kvinnan!

6 kommentarer:

Bokbabbel sa...

just det! så otroligt bra, det är sällan jag känner mig bekväm med att gå omkring och rekommendera samma bok åt en massa olika människor, men Bohmans bok vågar jag göra det med! Såå bra!

Lisa H sa...

Bokbabbel: Ja den är så fin! Och jag ser allt så tydligt framför mig, det gula huset, fältet och grannhuset med äppelträdet.. skogen och sjön..

...med näsan i en bok... sa...

Den åker in på Att läsa listan!

Lisa H sa...

med näsan i en bok: Ja, och se till att läsa den nu! :) Det är fort gjort (..tyvärr. vill läsa mer av Therese NU!)

enligt O sa...

Den vill jag med läsa! Det kom så många böcker samtidigt där i september att jag missade många.

Lisa H sa...

Enligt O: Ja, läs läs läs! :)