25 oktober 2010

Utläst: Revolt (Jag: Förbryllad)

Som jag skrev så bjuder även Revolt, den tredje och avslutande delen i Hungerspelstrilogin, på högt tempo och starka svallande känslor.

Vad den här serien handlar om vet ni väl alla vid det här laget, eller?

Katniss kastas i första boken in i det grymma Hungerspelen där enda sättet att överleva är att döda sina med/motspelare. Den hänsynslösa president Snow uppfinner spelreglerna och håller i tåtarna. Hungerspelen direktsänds i tv i de tolv kuvade distrikten som får jobba hårt för sin vardag medan det första distriktet - huvudstaden - vältrar sig i bekvämlighet och lyx. Detta är sedan självklart grogrunden till upproret som utspelar sig i tredje boken, Revolt, som jag nu läst.

Och som ovan skrivet, alla ingredienser finns där. Spänning, tempo, kärlek, hat. Jag läser och läser och gillart! MEN jag blir däremot inte klok på de sista 2-3 kapitlen.. Tycker att säcken knyts ihop för hastigt och lustigt. Liiite besviken faktiskt. Eller så är det kanske bara det att jag hade tänkt mig något annat, kan inte riktigt sätta fingret på vad eller hur men, det är något som skaver i mig i alla fall när jag till slut lägger ifrån mig boken..

Inga kommentarer: