28 oktober 2010

Nobelprisprat

Nobelpris var det ja.. I litteratur. Årets lycklige blev som nu alla vet peruanen Mario Vargas Llosa. När jag dagen efter tillkännagivandet slöscrollade igenom jobbets bibliotek fastnade blicken såklart på hans Den stygga flickans rackartyg. Den fick följa med hem. Och sedan läste jag 30 tröga sidor. Määäh, vad ÄR det här? Inte läslustgivande i alla fall. Någon som vill säga emot mig? Peppa mig att läsa vidare? Jag ogillar verkligen att lämna en påbörjad bok oläst. Speciellt om det är en biblioteksbok för då har jag ju den inte kvar hemma i all evighet och kan fortsätta när jag vill där bokmärket ligger (eller vid valt ställe, eller från början)..


Så vad säger ni? Fortsätta eller inte? Pröva någon annan av honom eller skippa helt?
Tänkte nämligen att det skulle vara kul att kunna bocka av en nobelpristagare (som för mig denna gång inte var helt okänd sedan tidigare, bara oläst) då jag inte har många lästa nobelprisförfattarnamn att stoltsera med. Typ bara J M Coetzee. (räknas Selmas Nils Holgerssons bilderboksvariant? :P)

10 kommentarer:

Stringhyllan sa...

Fortsätt! Det blir intressantare när han flyttar till Paris. Och sen är det en orgie i Paris/London/Tokyo/Madrid-sex och begär.

Läs min recension: http://stringhyllan.blogspot.com/2010/10/den-stygga-flickans-rackartyg-av-mario.html

Jag är jag sa...

Jag måste vara en konstig sort för jag tyckte verkligen om den boken, och det är den enda jag läst av honom. Men vad jag har hört så ska det där vara en av hans sämsta, så du kanske ska prova en annan. Men som sagt jag tyckte faktiskt om den boken, mindes den som en bra bokupplevelse.

Karin Berg/enbokcirkelföralla sa...

Jag ska läsa bockfesten och den stygga flicka.. Har nämligen fått hem dem idag. Och så har jag nobelcirkel på bloggen.

Lisa H sa...

Kanske ska ge den ett ordentligt sista försök!? :)
Det har hittills blivit lite hattig läsning, och med långa pauser emellan. Och vilken bok klarar den behandlingen egentligen? Jag gillar i alla fall inte att läsa böcker på det sättet, men ibland bara blir det så.. :P

mia sa...

Jag har ju inte börjat än men jag har istället Bockfesten i min bokhög.
Rätt rolig diskus om honom nu i kultursidorna. Så sällan vi får till någon rolig kultdiskus i det här landet, vi är helt enkelt lite fegare lagda än våra fransmän.

Boktokig sa...

Det klart du ska läsa den så att du kan vara med och prata om den med oss!

Hahah... jag förstår att du inte planerar att rösta då. Jo, jag kan nog inte låta bli att rösta. men har varit på bibblan och lånat några av de som är nominerade så att jag kanske hinner läsa någon till innan jag tar ställning! :)

Despeartion har jag inte heller läst! Så jag har ingen aning om den är bra eller inte. men Gröna milen tyckte jag om, men jag läste den innan jag såg filmen.

Då har du något att längta till med Himlen börjar här!

Emmas Bokhylla sa...

Jag har faktiskt ingen aning, jag hade inte ens hort talas om honom och nu komemr bade ris och ros. Fortsatte du?

Lisa H sa...

Emmas bokhylla: Nope, har lagt mr Vargas Llosa på is. Och tror nog att jag bordlägger honom helt för denna gång. Lämnar tillbaka den oläst. Behöver rikta min uppmärksamhet på läsutmaningen Sugar - eller på något annat som kan få fart på min läs- (och blogg!)lust! :)

Frida sa...

Skönt att höra att det inte bara är jag som inte plöjt alla nobelpristagare. :)

Lisa H sa...

Frida: Välkommen till (skäms?)klubben ;)

Fast äsch, jag tror att lååångt ifrån alla nobelpristagare är ämnade för mig och min läsning. Finns ju så mycket annat man vill läsa och andra författarskap man vill utforska! :)