26 augusti 2010

Boken jag var tvungen att läsa innan jag gjorde mig helt osocial på filmtittarfronten

Snabba cash av Jens Lapidus

Den var bättre än väntat måste jag säga! Det tog nog 100 sidor innan jag kom in i språket (mycket slang och korthuggna meningar) men sen kom jag in i det och läsningen flöt på.

Jag har genom boken haft första parkett på Stureplan, gått två steg bakom bratwannaben JW och sett honom avancera från svarttaxisnubbe till fullfjädrad kokainsäljare.
Jag har varit Jorges skugga när han planerar att rymma från Österåker - och också lyckas.
Jag har följt Mrados tankar och gärningar i toppen av den tungt kriminella världen, följt hans drömmar om ett annat liv tillsammans med sin dotter.

Som sagt, jag gillade boken - mycket mer än jag trott! Det var spännande att få följa tre personers snirkliga väg genom i princip samma historia. Riktigt intressant att få vara en fluga på väggen i den undre världen.
Och nu återstår att se filmen. Har hört att många är besvikna på den så mina förväntningar är låga..
Har ni läst och/eller sett Snabba cash? Tankar och åsikter?

2 kommentarer:

Pia sa...

Jag blev också positivt överraskad när jag läste Snabba cash. Mina förväntningar var ganska låga.

Jag tycker att filmen är helt okej men som oftast är boken bättre.
Det kanske bra att inte se filmen allt för snart efter man läst boken. Då ser man, och irriterar sig på, skilnaderna.

Lisa H sa...

Pia: Ja det är nog sant, man ska inte se filmen alltför nära inpå man läst boken!