2 augusti 2010

Läsa först, titta sen

Igår var vi ett gäng som skulle hyra film. Syrran föreslog Snabba cash, ville jag se den?
- Mjoo, men jag har ju inte hunnit läsa boken än..

Har en princip att jag måste läsa bok innan jag ser film. Och om jag ser filmen först (typ Sagan om ringen) så är det för att jag inte lär läsa boken i vilket fall. Och just Snabba cash har jag i bokhyllan och har tänkt läsa. Någon gång. (men ni vet ju hur det är, så mycket böcker och så lite tid osv..) Så det blev lite klurigt läge eftersom min kära systeryster inte är en boktok som jag och inte riktigt förstår min princip :P

- Okej, jag kan kolla om den finns inne, isåfall tar jag den (så får jag väl göra ett undantag och läsa boken i efterhand).
Men se vilken tur jag hade! för filmen var alldeles väldigt uthyrd, alla exemplar..! Får se hur länge jag kan lyckas undvika den utan att bli alltför osocial eller stöta mig med min närmaste vänkrets.

Okej. Listar här böcker jag alltså vill läsa innan jag ser filmen:
Snabba cash
Tidsresenärens hustru
Flickan från ovan

Vägen har jag redan läst (krypande otäckt psykologisk känsla men bra, gillade mycket!) men osäker på om jag vågar se filmen..

Blonde ska visst också bli film.. Ujuj, det är mååånga sidor jag har att läsa ikapp märker jag.

Alla titlar ovan är böcker jag råkar ha i bokhyllan :) 

Har ni fler exempel på aktuella titlar där bok blir film?? Och hur gör ni, läser ni alltid först eller kvittar det lika?

Uppdaterat: Glömde ju berätta att filmen vi tittade på faktiskt också var en bok-blir-film-film: Påven Johanna. Älskade boken när jag läste den för 7-8 år sen och fick faktiskt min syster att läsa den (!) för något år sen (hon gillade också skarpt). Men filmen satte inga djupare spår (och vi blev fundersamma på slutet, så tvärt liksom, hur var det i boken egentligen?). Kanske därför den inte kom med när jag skrev inlägget ovan.. 

7 kommentarer:

Emelie sa...

Jag håller med dig, jag läser helst boken först. Dock gjorde jag faktiskt ett undantag när det gäller Snabba cash och såg filmen före. Jag har boken hemma i min bokhylla men har fortfarande inte läst den.. Så jag tror att risken med att se filmen först är att man inte är så sugen på att läsa boken sen, och dessutom den självklara anledningen att man inte själv kan fantaisera ut bilder, miljöer och karaktärer eftersom man redan sett dem på film. Flyga drake blev ju film, men den är inte så aktuell längre, Ett öga rött kanske?

Bara Böcker sa...

Jag vill också helst läsa böckerna först!=) Påven Johanna har jag läst, men har helt missat att den blivit film. Gillade dock boken, så då ska jag kanske inte se filmen...;)

Lisa H sa...

Emelie: Ja precis så tror jag också att det blir. Man läser antagligen inte boken om man sett filmen, även om man tänkt att man ska göra det :P
Flyga drake har jag varken läst eller sett, den ska jag försöka komma ihåg. Ett öga rött läste jag för en massa år sen, men till skillnad från i princip "alla andra" så gillade jag den inte, kom inte alls in i språket, jag blev bara irriterad :P Men filmen kanske passar mig bättre? (kanske en omläsning först, den kanske faller mig i smaken mer idag?)

Bara böcker: Det är ju helt klart en spännande historia och om man inte har för höga förväntningar så är det en helt okej film, underhållande och spännande. Men jag och syster blev som sagt fundersamma på slutet.. Kanske måste ta och läsa om boken så småningom? :)

Sara sa...

Jag är också sådan. Jag måste läsa boken innan jag ser filmen, annars njuter jag inte av boken på samma sätt.
Fast å andra sidan så blir ju filmerna mycket sämre då man har läst boken.

Jag störde mig jättemycket på vissa saker i Snabba Cash (typ allt) på grund av att de hade ändrat så mycket. Vissa filmer, så som Harry Potter-serien, kan jag inte ens se för att jag tycker att de slaktar böckerna.
Så för mig gäller det att välja: film eller bok.

(Det blir alltid bok, för jag tar alltid till mig berättelser bättre i text än bild - trots att jag har fått veta att jag har en visuell fantasi (översättning: jag skulle aldrig kunna bli författare, däremot regissör))

Lisa H sa...

Sara: Jag förstår din tanke: film eller bok. Och ja, hellre läsa boken och skippa filmen än att se filmen och missa läsupplevelsen.

Aha, visuell fantasi = regissör. Hur har du "fått reda" på det? Intressant! :)

Sara sa...

Det var en kompis som gjorde ett test på mig. Kommer inte ihåg, men det har något att göra med hur man tänker. Om man ser det framför sig och är mer fixerad på hur allting ser ut och i vilken miljö personen befinner sig i = visuellt.
Om man istället fokuserar mer på känslorna och orden istället för bilden så visade sig ens kreativitet genom skrivande.
Fast jag vet inte hur vetenskapligt det testet var :)

Lisa H sa...

Sara: Aha, okej!
Hmm, och på den lilla beskrivningen så skulle jag gissa på att jag också passar in under kategorin visuell fantasi. :)