23 augusti 2010

Några ord om min semesterläsning

En oväntad semester av Marian Keyes. Blev. En oväntat segläst semester av Lisa H.

Jag vet att allt pekar på motsatsen med tanke på hur länge jag tummade på boken men jag tyckte faktiskt att den var bra! Det vill säga, när jag väl satte mig ner och läste..


Det här är alltså den andra boken om systrarna Walsh. Rachel. Antar att ni är många som redan är bekanta med henne? Hon är iallafall en 27-årig tjej som lever loppan i New York. Verkligen lever loppan. Festar mer och jobbar desto mindre. Festar så pass att hennes föräldrar skickar iväg henne på ett behandlingshem hemma på den irländska landsbygden. Stället heter Klostret och Rachel går med på att läggas in där, men enbart för att kunna frottera sig med en massa kändisar och rockstjärnor som också sägs vara inskrivna där. Ja. Och sen får man alltså följa Rachel (och medpatienter) under tiden på Klostret. Tillbakablickar, bitterljuva minnen, grubbel, hur man får dagarna att gå genom att dricka te, mer grubbel och kärleksbekymmer och terapeutsnack är andra ingredienser i boken.

Språket är enkelt men det gör mig ingenting (jag kommer aldrig bli någon finlitterär bokmal även om jag kanske en gång i tiden önskade det), men jag blev irriterad på många stavfel/glömda ändelser/missade små-ord med jämna mellanrum hela boken igenom. Dåligt!
Annars gillar jag läsupplevelsen skarpt. En oväntad semester är intressant, rolig, dråplig, mysig, tänkvärd, sorglig, igenkännande, lycklig. Ja, det mesta! Ungefär som Vattenmelonen, fast den här kändes över lag snäppet allvarligare. Kanske också därför något bättre??

Iallafall. Det här är den andra boken jag läser av Marian Keyes och är hon så här underhållande och faktiskt mycket tänkvärd i resterande böcker så har jag kanske hittat en ny favoritförfattare!?

2 kommentarer:

Bara Böcker sa...

Hon är helt klart en favorit för mig!=)

Ja, ibland kan det vara svårt att förmå sig till att läsa, trots att det som du skriver, väntar en bok man vet att man gillar. Det är väl helt enkelt så att livet kommer emellan...

Lisa H sa...

Bara böcker: Ja, läsningen går verkligen i vågor för mig ibland. Men det vänder alltid förr eller senare som tur är :)