10 september 2010

Rykten sprider sig snabbt

Det har blossat upp en diskussion om bokförlag och recensionsexemplar. Personliga erfarenheter och reflexioner finns att läsa hos Malin Johansson (och inte allra minst här!), Lotta på Hyllan och Enligt O. Intressant!

Bokcircus! har också följt diskussionerna och tänker nu genomföra ett litet test.. Spännande!


Hur är det med er andra? Får ni många böcker att recensera? Hur har ni blivit bemötta av bokförlagen?

Jag har aldrig fått något recensionsex så kan inte uttala mig i frågan.

Hint till förlagen om nu någon mot förmodan skulle läsa dessa rader: Trevliga erbjudanden om recex emottages mer än gärna på mejlaihyllan@gmail.com
;)

UPPDATERING Fler röster om recex och förlag: Petra på Breakfast Bookclub

10 kommentarer:

Pia sa...

Jag har inte heller fått några recensionsex. men jag har inte försökt heller :-)

Frida sa...

Jag instämmer med föregående talare!

Frida sa...

Pia alltså :)

Jessica (ord och inga visor) sa...

Jag har fått recensions-ex från Månpocket, Damm förlag och W&W. Det jag då har gjort är att maila dem och säga att jag gärna vill ha recensions-ex att skriva om i min blogg. :) Har mailat norstedts nu men inte fått något svar än.

Lisa H sa...

Jag funderar på att mejla något förlag om jag hittar någon bok som ser intressant ut. Ett sätt att förbigå köpstoppet, hehe! ;)

Frida sa...

Nöden har ingen lag :)

Emmas Bokhylla sa...

Ah, jag skulle ocksa vilja ha, for aven om jag en gang fatt en forfragan sa har det hittills aldrig kommit nagot. Men, skicka till Afrika kanske ar lite val magstarkt for de flesta forlagen... ;-)

Lisa H sa...

Frida: Haha, exakt :)

Men gissa vad! Jag har ännu inte tagit kontakt med något förlag men istället nu fått en förfrågan om recensionsex :D Får väl se om det dimper ner en bok i brevinkastet så småningom.

Emmas bokhylla: Aha, ja men har du fått förfrågan så tycker jag nog att de borde "ta sitt ansvar" och faktiskt skicka boken också! Det framgår väl ganska tydligt i din blogg att du bor i Afrika (för jag antar att det är via den som de hittat din mejladress?). Du får ge bokförlagen din svenska adress och sen när du är hemma (eller någon kommer för att hälsa på dig) så har du ett gäng böcker som väntar på dig! :)

Sara sa...

Jag har endast fått ett erbjudande om recensionsex (tycker att det är världens roligaste ord, endast för att min pubertala hjärna läser det som recension-sex) från X Publishing och det var för några veckor sedan. Har inte svarat, men det beror mest på att jag inte kan bestämma mig. Är riktigt sugen på en av böckerna, men jag har så lite erfarenhet av recensionsex att jag inte vet vad som förväntas av mig. När får man till exempel lägga upp bokrecensionen på bloggen? Är det samma dag som boken släpps eller får man skriva om boken före det? (jag gissar att det är när boken släpps som gäller).
Sedan så vet jag inte om jag vågar. För det känns så hemskt otacksamt att såga något man fått...

Lisa H sa...

Sara: Haha, ja man väljer ju själv hur man vill läsa ordet :P

Jag har egentligen skitdålig koll (noll erfarenhet) på det här med rec-ex men man ska inte skriva om boken på bloggen förrän recensionsdatumet (och sen är det fritt fram därefter). Recensionsdatum har jag sett finns på förlagens hemsidor.

Nej nej, det där med att inte våga såga bara för att man "fått" en bok ska du släppa tycker jag. Det är ju förlagen som får stå för den chansningen när de väljer att skicka ut boken till dig. Och som sagt, oftast så är väl chansen/risken ganska liten att man inte ska gilla den, för man vill ju helst läsa och recensera böcker man tror kommer falla en i smaken, och därför ber man ju undantagslöst om sådana böcker :)