3 september 2010

En tung börda att bära

Så var det alltså dags att bekänna färg och hiva fram de dammiga tegelstenarna från bokhyllan. Allt på uppmaning av Bokbabbel!


Men först! Jag kan bara inte låta bli att dra upp frågan (som jag även gjorde i Bokbabbels kommentarsfält). Var går gränsen för vad som "får" kallas tegelsten? Enligt Nördwikin är det "En riktigt tjock bok med massor av sidor i, i alla fall fler än 800."
Uj uj, det var en hel massa sidor det..
Självklart så finns det inget sidantal som sätter gränsen för vad som är en tegelsten och inte. Det är olika från person till person vad man tycker. Men jag har i alla fall märkt att jag skiljer de mångsidiga böckerna i två underkategorier: Tjocka böcker och Tegelstenar. Tjocka böcker är i min värld ca 450-550 sidor. Och de riktiga tegelstenarna 600 sidor eller mer. Vad tycker ni, har ni någon tegelstensgräns? Och vilka tegelstenar har ni olästa hemma i gömmorna? 

Jahopp! Då ska vi väl titta efter vad jag har för tegelstensraringar här som bara väntar på att bli lästa..

Först och störst, Blonde av Joyce Carol Oates
Fast näe, när jag tittar efter så har faktiskt Sugar av Michel Faber fler sidor!
Fågeln som vrider upp världen av Murakami (pocket)
Kristin Lavransdotter, Sigrid Undset
En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie får också räknas in här (pocket)
Middlesex av Jeffrey Eugenides

Pjuh, det var det det. Tror jag fått med alla. Nästan lite träningsvärk efter att ha bollat och kollat sidantal. Er tur nu! :)

Men jag måste bara säga att åh vad jag inte gillar att rabbla upp oläst bok efter oläst bok.. Känns som om mina bokhyllor svämmar över av dem på något sätt. Men det där ska jag räkna närmare på en annan dag. Och före det ska jag bjuda på en glimt rearrangerad bokhylla tänkte jag! Färgordning ett minne blott. Hej bokstavsordning! (författarefternamn)

10 kommentarer:

Jag är jag sa...

Kan intyga att du har en riktigt fin hög av tegelstenar i din hylla, har faktiskt läst alla förutom Kristin Lavransdotter och som sagt alla är riktigt bra. Kan verkligen rekommendera Murakami, Ngozi Adichie och såklart Blonde. Så ha en riktigt bra läsning :)

Bokbabbel sa...

600 sidor låter som en bra gräns tycker jag! Mm, har också börjat tycka att det är lite pinsamt att outa sina olästa böcker (det här var ju bara en bråkdel), speciellt som jag inte riktigt lyckas få bukt på min bokshopping :P

Emelie sa...

Svår fråga det där med var man drar gränsen för en tegelsten, men jag håller med dig, ungefär efter 600 sidor så är det en tegelsten. Illusionisten kallar jag tegelsten och den ligger i min bokhylla och väntar på mig.

Lisa H sa...

Jag är jag: Ja, det är ju det som är det paradoxala med tegelstenarna (eller olästa böcker över huvud taget!), eftersom man läst så mycket gott om dem och sen själv höjt förväntningarna till skyarna så drar jag mig in i det längsta med att faktiskt ta tag i läsningen..! Är rädd att bli besviken antar jag.

Lisa H sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lisa H sa...

Bokbabbel och Emelie: Ja, jag har klurat och känt på det där ett tag nu och 600 sidor känns som gränsen för en solklar tegelsten, medans 500 sidor och däromkring är mer "överkomligt"; en vanlig tjock bok helt enkelt! :)

Helena sa...

Jag håller med om att det är jobbigt att outa alla olästa böcker och särskilt klassiker. Det jobiga är ju att hur mycket man än läser så finns det ju ädå fler man inte läst (vilket ju också är det underbara)...

Lisa H sa...

Helena: Ja det är inte så lite press man har på sig som boknörd ;) Det är ett slitet men så sant uttryck: Så mycket böcker, så lite tid.

Jessica (ord och inga visor) sa...

Jag börjar också skämmas över att outa oläst, därav min ursäkt i dagens blogginlägg. :P galenskap är alltid en bra ursäkt (eller hur det nu var). Hursomhelst så har jag läst alla dina tegelstenar förutom kristin lavransdotter. Blonde, Sugar, Middlesex och Fågeln som.. är alla superbra så du har fina världar att kasta dig in i. En halv gul sol tyckte jag var en riktigt dålig bok, men många gillar ju den :)

Lisa H sa...

Jessica: Jag ligger efter i tegelstensläsningen redan i startgroparna om jag jämför med dig, haha :P
Ja, det verkar som att antingen så gillar man En halv gul sol supermycket eller inte alls.

Vissa av dessa tegelstenar verkar vara mer lästa än andra, jag kanske skulle ta och greppa Krinstin Lavransdotter bara därför!? :)